Over De Boombouw

Sinds onze oprichting op 9 september 1985 als VOF De Boombouw hebben we een lange en rijke geschiedenis in het vak. Het begon met John van Kampen, die in 1983 als zelfstandige begon, en op die gedenkwaardige 9 september zijn krachten bundelde met Martin Nolsen als VOF. In 1989 nam Henk Kuiper de plaats van Martin over.

Bijna 40 jaar ervaring en innovatie

Gedurende de jaren is ons dienstenaanbod uitgebreid. We begonnen met het hele jaar door zagen en zijn gegroeid naar landschapswerk en boomverzorging in de ruimste zin van het woord. De huidige nieuwe natuurwetgeving en gedragscodes hebben het sowieso onmogelijk gemaakt om in de zomer zaagwerkzaamheden uit te voeren.

Henk Kuiper, die sinds 1989 deel uitmaakt van onze VOF, is verantwoordelijk voor het aannemen van werk, planning, het inhuren van zagers en het opstellen van offertes. In 2024 viert hij zijn 35-jarig vennootschap bij De Boombouw.

John van Kampen heeft altijd deelgenomen aan wedstrijdsporten met motorzagen. Hij heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder zeven keer het Nederlands kampioenschap bosarbeid en twee keer het wereldkampioenschap (1996 en 1998) bosarbeid. In 2001 bracht hij de Timbersportswedstrijden naar Nederland en was hij de eerste Nederlandse deelnemer aan het beroemde trainingskamp in Rühpolding, Duitsland. Met die voorsprong werd hij meerdere keren Benelux kampioen Timbersports. Hoewel hij niet meer deelneemt aan de wedstrijden, is John nog steeds actief als jurylid tijdens de Nederlandse Kampioenschappen bosarbeid. Recentelijk heeft hij zijn passie verlegd naar mountainbiken en sponsoren we zelfs de Boombouw Wintermarathon, een jaarlijkse mountainbiketocht in de winter.

De Boombouw
De Boombouw

Hoe het begon

In 1986 begonnen we met het slepen van hout met een 3-cilinder Ford (Ford 3000), die later werd vervangen door een nieuwe Fiat tractor met vierwielaandrijving. Daarna kwamen er twee Valmet tractoren, echte bosbouwtrekkers. Na enige tijd besloten we een Valtra met opbouwkraan aan te schaffen, maar deze had problemen met de aandrijving en werd na twee jaar vervangen door een gebruikte Huddig met kraan. In 2007 schaften we voor het eerst een echte Welte skidder W180 aan. Hoewel deze aankoop prijzig was, bleek het de beste investering te zijn die we hebben gedaan op het gebied van sleepmachines. Daarna volgde een Welte W230 en sinds augustus vorig jaar hebben we een zeswieler met verschillende opties. Dankzij zijn hoge restwaarde en betrouwbare werking blijkt het zeer rendabel te zijn om in zulke hoogwaardige machines te investeren.

Neem contact op